Κρίσεις - Σχόλια

 


 

Κεντρική
Μόνιμα Κείμενα
Προσωρινά Κείμενα
Επίκαιρα
Μουσική Παράδοση
Κρίσεις - Σχόλια
Σητειακές Κοντυλιές
Προσωπικές πληροφορίες

 

Αγαπητέ συγχωριανέ και φίλε Ηλία,

Ο "χαιρετισμός" σου μου έδωσε μεγάλη χαρά και οι κοντυλιές σου μου ζωντάνεψαν θύμισες γλυκιές κι αγαπημένες. Με συγκίνησες.
Πλούσια και εξαιρετική η ιστοσελίδα σου αποτελεί φάρο της μουσικής παράδοσης που ρίχνει το φως του ολόγυρα και διαπερνά το πηχτό σκοτάδι της σύγχρονης μουσικής αμνησίας και αμάθειας. Συνέχισε να τροφοδοτείς το φάρο με καύσιμα για να δυναμώσει το φως του και να το δουν ακόμη και οι τυφλοί.
Οι αγωνιστές της παράδοσης πρέπει να παρασημοφορούνται. Αρκεί ωστόσο η ικανοποίηση που νιώθει ο δημιουργός για το έργο του, πέρα από την όποια απήχηση μπορεί αυτό να έχει. Είμαστε όλοι περαστικοί απ' αυτήν τη ζωή αλλά το έργο, το αληθινό έργο, μένει εσαεί.

Χίλια ευχαριστώ,

Οδυσσέας

 

(Οδυσσέας Τσαγκαράκης

Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης)

 

 

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

                                     ΗΛΙΑ Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΑΚΗ

 Ο αγώνας για τη μουσική παράδοση της Ανατολικής Κρήτης

                                                    Αθήνα 2008, σχήμα 8, σελ. 266

 

    Η παραπάνω έκδοση, σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, κυρίως για εμπλουτισμό δημοσίων κ.α. σημαντικών Βιβλιοθηκών της χώρας, αποτελεί συγκέντρωση και παρουσίαση σειράς από άρθρα του συγγραφέα δημοσιευμένα κατά καιρούς στον τύπο, ιδιαίτερα στην «Κρητική Γνώμη».

΄Αρθρα εμπεριστατωμένα, από τα οποία προβάλλει εύγλωττα ο αγώνας του κ. Οικονομάκη, Υποστρατήγου ε.α. της Χωροφυλακής με καταγωγή από την  Τουρλωτή Σητείας, για να έχει η μουσική παράδοση της Ανατολικής Κρήτης τη θέση που δικαιωματικά της ανήκει.

Την αρθρογραφία του εστιάζει βασικά στο βιολί, που δέχεται ως κατ’ εξοχήν αντιπροσωπευτικό μουσικό όργανο της περιοχής, με πρωτεργάτη στο παίξιμο και λαμπρό εκπρόσωπό του τον Στρατή Καλογερίδη (1883-1960), ο οποίος πραγματικά άνοιξε νέους μουσικούς δρόμους με την απαράμιλλη τεχνική του, αντλώντας από τη λαϊκή παράδοση.

Δεξιοτέχνης ο ίδιος στο βιολί που τον συντροφεύει από τα μαθητικά του χρόνια, με θεωρητικές σπουδές στη μουσική και με αρκετές δημόσιες εμφανίσεις σε κοινωνικές εκδηλώσεις, σε Συλλόγους, στην Τηλεόραση κ.α., ο κ. Οικονομάκης εντυπωσιάζει με το εύρος της εξειδικευμένης γνώσης του, παράλληλα με την επίμονη, πολύχρονη, συνεπή και εργώδη προσπάθειά του, που ξεκίνησε από το 1977, να γίνει κοινωνός της μουσικής κληρονομιάς του Καλογερίδη, μέσα από τα έργα που αυτός άφησε σε παρτιτούρες στη Βικελαία Βιβλιοθήκη του Ηρακλείου.

  Οι τίτλοι επί μέρους άρθρων είναι ενδεικτικοί της θεματογραφίας του, όπως: Ερωτόκριτος και μουσική παράδοση της Ανατολικής Κρήτης. Παραδοσιακή μουσικής Ανατολικής Κρήτης.Οι ρίζες της μουσικής μας παράδοσης. Ανατομία στη μουσική του Στρατή Καλογερίδη…..

Στην ίδια θεματολογία κινούνται και τέσσερα προγενέστερα έργα του συγγραφέα: 1)Ανιχνεύοντας στους δρόμους της μουσικής παράδοσης-Ανατολική Κρήτη.

(2003 και 2004), 2) Γνωριμία με τη μουσική παράδοση της Ανατολικής Κρήτης

(2004), 3) Στρατής Καλογερίδης : Το μουσικό έργο του-Η συμβολή του στην παραδοσιακή μουσική της Ανατολικής Κρήτης (2004). 4) Μουσική από την παράδοση της Ανατολικής Κρήτης (2005).

   Είναι πράγματι άξιος θερμών συγχαρητηρίων ο κ. Οικονομάκης για τον συνεπή αγώνα του, αγώνα προγραμματισμένο στις επί μέρους φάσεις του, με πάθος και μαχητικότητα, τιμώντας τη μουσική παράδοση των δύο όμορων νομών, Λασιθίου και Ηρακλείου, που τους συνδέει μουσικά η προσωπικότητα και το έργο του Στρατή Καλογερίδη, ο οποίος γεννήθηκε στη Σητεία (η μητέρα του είχε την καταγωγή της από τη Μυρσίνη της επαρχίας αυτής και ο πατέρας του από τον Ξυδά  Καστελλίου Ηρακλείου), επαγγελματικά όμως δραστηριοποιήθηκε στο Ηράκλειο, όπου διατηρούσε καλλιτεχνικό φωτογραφείο, με ειδικές σπουδές στο Παρίσι στη φωτογραφική τέχνη και σπουδές θεωρητικές στη μουσική, με βασικό όργανο το βιολί.

  ΄Ενας «Αγώνας για τη μουσική παράδοση της Ανατολικής Κρήτης» ευγενικός και ανιδιοτελής από τον κ. Οικονομάκη, ο οποίος ακράδαντα πιστεύει ότι «πρέπει να κατανοήσουμε πως η μουσική παράδοση δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο εμπορίου και κερδοσκοπικών επιδιώξεων» και ακόμη ότι « η μουσική παράδοση αποτελεί αυτοφυή θεσμό που έχει τις ρίζες του στην καρδιά και την ψυχή του λαού» («Κρητική Γνώμη, Απρίλιος 2008»). Δυο θέσεις που ένθερμα προσυπογράφομε.

 

                                                                         δρ ΓΕΩΡΓ. Ν. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΙΔΗΣ

 

Κεντρική | Μόνιμα Κείμενα | Προσωρινά Κείμενα | Επίκαιρα | Μουσική Παράδοση | Κρίσεις - Σχόλια | Σητειακές Κοντυλιές | Προσωπικές πληροφορίες